Skip to main content

SM-65 Atlas Spis treści Geneza | Atlas A | Przypisy | Bibliografia | Menu nawigacyjneAtlas Dtego adresuAtlas Dtego adresueee

Rakiety AtlasPociski balistyczne okresu zimnej wojny


amerykańskichpocisków balistycznych(ICBM)MtSiły Powietrzne Stanów ZjednoczonychniemieckiegoV2Convairwojną w KoreimilRaport Komitetu TeapotaKongresowi USAmil morskich












SM-65 Atlas




Z Wikipedii, wolnej encyklopedii






Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania








































SM-65 Atlas D

Ilustracja

Państwo

 Stany Zjednoczone
Producent

General Dynamics
(Convair Division)
Inne nazwy
MGM-16
Typ

ICBM
Przeznaczenie
pocisk strategiczny
Wyrzutnia
wyrzutnie naziemne

Status
nieaktywny
Lata służby
1959–1965

Długość
23,11 m
Średnica
3,05 m
Masa startowa
120 200 kg

Napęd
„półtora stopniowy” na paliwo ciekłe
o ciągu 163 293,25 kg

Prędkość
26 Ma (8,6 km/s)
Zasięg
14 000 km

Udźwig
1 głowica

Naprowadzanie
Bezwładnościowe,
z komendową (radiową) korekcją trajektorii
Celność

CEP: nieznana
(przypuszczalnie 3000–5000 m)[1]
Głowica
jądrowa, Mk-2/W-49 1,44 Mt

SM-65 Atlas – rodzina pierwszych amerykańskich międzykontynentalnych pocisków balistycznych (ICBM). W latach 1959–1965 w służbie pozostawały pociski Atlas D oraz Atlas E i F. Stacjonujące na naziemnych stanowiskach startowych pociski tych typów miały dwustopniowy napęd z pięcioma silnikami na paliwo ciekłe i przenosiły głowice jądrowe o mocy 1,44 Mt (Atlas D) i 3,75 Mt (Atlas E/F). Do dziś (2015) żaden z typów amerykańskich pocisków ICBM nie dysponował równie wielkim zasięgiem – wynoszącym 14 000 km, jednak z powodu słabej celności pociski te przeznaczone były jedynie do niszczenia wielkich skupisk ludności. Z uwagi na trudności eksploatacyjne oraz ich niewystarczającą skuteczność zastąpiono je pociskami Minuteman I.




Spis treści





  • 1 Geneza


  • 2 Atlas A


  • 3 Przypisy


  • 4 Bibliografia




Geneza |


Początki rozwoju pocisków Atlas sięgają 1945 roku, kiedy Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force – USAF) rozpoczęły prace nad strategicznym pociskiem dalekiego zasięgu, wykorzystując technologie opracowane dla niemieckiego pocisku V2. W kwietniu 1946 roku Consolidated Vultee Aircraft Corporation (Convair) otrzymała kontrakt dla projektu MX-744 (Missile X 744), zmierzającego do opracowania prototypu pocisku z ruchomymi dyszami, ciśnieniowym kadłubem oraz oddzielanym w locie stożkiem ochronnym. Projekt został oficjalnie anulowany już w 1947 roku, gdyż siły powietrzne USA skoncentrowały się w tym czasie na konstrukcji atmosferycznych pocisków rakietowych, jednakże Convair na własne ryzyko, w dalszym ciągu prowadził prace i testy prowadzące do rozwoju nowych koncepcji konstrukcji pocisków balistycznych.



Atlas A |



 Osobny artykuł: Convair X-11.

Siły powietrzne USA na powrót udzieliły wsparcia programowi pocisku balistycznego w styczniu 1951 roku, w związku z wojną w Korei. Dzięki zainteresowaniu USAF Convair rozpoczął konstrukcję rakietowego pocisku balistycznego o zasięgu 6000 mil (9656 km) zdolnego do dostarczenia do celu ładunku o wadze 8000 funtów (3628,73 kg) z precyzją do 1000 stóp (304,8 m). W rezultacie stworzono pierwszą konstrukcję pocisku Atlas o wysokości 160 stóp (48,76 m), 12 stóp (3,65 m) średnicy, napędzanego „jednym i pół” (Stage and a half) stopniem napędowym. Pięć rakietowych silników, w jakie był wyposażony, produkowały do 60 000 funtów (27 215,54 kg) ciągu. Tymczasem nowe konstrukcje lekkich głowic nuklearnych spowodowały, iż pocisk był lżejszy niż się spodziewano, a przez to dysponował większym zasięgiem niż zakładany. Mimo sukcesów konstrukcyjnych, siły powietrzne wahały się z przyznaniem priorytetu temu programowi, w rezultacie czego zbyt niskie finansowanie spowolniło program aż do roku 1954, kiedy Raport Komitetu Teapota zarekomendował Kongresowi USA udzielenie programowi balistycznemu najwyższego priorytetu. Skutkiem raportu, jeszcze w tym samym roku, USAF umieściły program rakietowego pocisku balistycznego na czele swych priorytetów, co znacznie przyśpieszyło trwające prace i doprowadziło do konstrukcji pocisku napędzanego trzema silnikami rakietowymi na paliwo ciekłe o łącznym ciągu 240 000 funtów (108 862,16 kg) przenoszącego głowicę o masie 1500 funtów (680,38 kg). Pierwsze loty testowe pocisku Atlas A rozpoczęły się w czerwcu 1957 roku, przy czym sześć z pierwszych ośmiu startów zakończyło się eksplozją na wyrzutni lub w jej pobliżu, dwa zaś pociski przeleciały dystans 600 mil morskich, zaś maksymalny osiągnięty przez nie pułap wynosił zaledwie 57,5 mil morskich. Pociski typu A napędzane były silnikami na paliwo ciekłe, przy czym z uwagi na właściwości chemiczne tego rodzaju paliwa, stacjonować musiały z nienapełnionymi zbiornikami, tankowanie zaś przed startem było skomplikowaną i niebezpieczną kilkunastogodzinną procedurą.



Przypisy |



  1. Atlas D (ang.). W: MissileThreat.com [on-line]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-10-18)].



Bibliografia |


  • Mark A Berhow, US Strategic and Defensive Missile Systems, Nowy Jork, NY, USA, Osprey Publishing Limited, 2005, ​ISBN 978-1-84176-838-0​. (ang.)

  • Atlas D (ang.). W: MissileThreat.com [on-line]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-10-18)].




Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=SM-65_Atlas&oldid=53027234”










Menu nawigacyjne




























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.416","walltime":"0.533","ppvisitednodes":"value":3729,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":116691,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":29929,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":19,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":6,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":901,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 384.855 1 -total"," 42.88% 165.028 8 Szablon:Szablon_nawigacyjny"," 33.86% 130.294 1 Szablon:Rakietowy_pocisk_balistyczny_infobox"," 27.06% 104.133 1 Szablon:Rakiety_serii_Atlas"," 12.90% 49.631 1 Szablon:Przypisy"," 12.23% 47.052 2 Szablon:Cytuj_stronę"," 11.06% 42.578 1 Szablon:Rakietowe_pociski_balistyczne"," 10.44% 40.195 1 Szablon:Infobox_grafika"," 9.51% 36.590 1 Szablon:Navbox"," 9.40% 36.177 1 Szablon:Infobox_państwo"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.110","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":4124138,"limit":52428800,"limitreport-logs":"parent:title = "Szablon:Navbox"n","cachereport":"origin":"mw1330","timestamp":"20190409131149","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"SM-65 Atlas","url":"https://pl.wikipedia.org/wiki/SM-65_Atlas","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q7578232","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q7578232","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2008-06-27T20:22:31Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Atlas_missile_test_launch.jpg"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":139,"wgHostname":"mw1267"););

Popular posts from this blog

How to create a command for the “strange m” symbol in latex? Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern)How do you make your own symbol when Detexify fails?Writing bold small caps with mathpazo packageplus-minus symbol with parenthesis around the minus signGreek character in Beamer document titleHow to create dashed right arrow over symbol?Currency symbol: Turkish LiraDouble prec as a single symbol?Plus Sign Too Big; How to Call adfbullet?Is there a TeX macro for three-legged pi?How do I get my integral-like symbol to align like the integral?How to selectively substitute a letter with another symbol representing the same letterHow do I generate a less than symbol and vertical bar that are the same height?

Българска екзархия Съдържание История | Български екзарси | Вижте също | Външни препратки | Литература | Бележки | НавигацияУстав за управлението на българската екзархия. Цариград, 1870Слово на Ловешкия митрополит Иларион при откриването на Българския народен събор в Цариград на 23. II. 1870 г.Българската правда и гръцката кривда. От С. М. (= Софийски Мелетий). Цариград, 1872Предстоятели на Българската екзархияПодмененият ВеликденИнформационна агенция „Фокус“Димитър Ризов. Българите в техните исторически, етнографически и политически граници (Атлас съдържащ 40 карти). Berlin, Königliche Hoflithographie, Hof-Buch- und -Steindruckerei Wilhelm Greve, 1917Report of the International Commission to Inquire into the Causes and Conduct of the Balkan Wars

Чепеларе Съдържание География | История | Население | Спортни и природни забележителности | Културни и исторически обекти | Религии | Обществени институции | Известни личности | Редовни събития | Галерия | Източници | Литература | Външни препратки | Навигация41°43′23.99″ с. ш. 24°41′09.99″ и. д. / 41.723333° с. ш. 24.686111° и. д.*ЧепелареЧепеларски Linux fest 2002Начало на Зимен сезон 2005/06Национални хайдушки празници „Капитан Петко Войвода“Град ЧепелареЧепеларе – народният ски курортbgrod.orgwww.terranatura.hit.bgСправка за населението на гр. Исперих, общ. Исперих, обл. РазградМузей на родопския карстМузей на спорта и скитеЧепеларебългарскибългарскианглийскитукИстория на градаСки писти в ЧепелареВремето в ЧепелареРадио и телевизия в ЧепелареЧепеларе мами с родопски чар и добри пистиЕвтин туризъм и снежни атракции в ЧепелареМестоположениеИнформация и снимки от музея на родопския карст3D панорами от ЧепелареЧепелареррр