Skip to main content

Международен валутен фонд Съдържание Създаване и организация | История | Право на гласуване | Функции | Участие на България в МВФ | Бележки | Външни препратки | НавигацияФакти за МВФЮтюбГлавният директор на МВФ Строс-Кан аплодира решението на изпълнителния борд за нова правна рама относно приходите и разходитеЛидерите на Г-20 сключват сделка за £681 милиардаГ-20:Сделка за масивна финансова помощ за глобалната икономикаУкрайна е вече втора по дълг към МВФMembershipThe Political Economy of IMF Voting PowerThe Political Economy of IMF Voting PowerAbout the IMFFactsheet: IMF LendingIMF Surveillance: A Case Study on IMF GovernanceFactsheet: IMF SurveillanceMacao SAR Begins Participation in the IMF's General Data Dissemination SystemFactsheet: IMF ConditionalityIMF Conditionality and Country Ownership of Programsаприл 2015&finposition_flag=YES Официален сайт на МВФОфициален сайт на МВФ

Международен валутен фондОрганизации във Вашингтон (ОК)Икономика на Вашингтон (ОК)


френскианглийскимеждународна организацияфинансоваВашингтонСАЩБретън УудсНю ХемпширСАЩБретън-Удската системаБВПспециални права на тиражреформиприватизацияВалутната и финансова конференция на Обединените нациихотел Маунт УошингтънБретън УдсНю Хампшър27 декември1945държави от Третия святсоциалистическия лагерЕкспанзиятадефицитзлатните27 април2008Доминик Строс-КанГ-20ЛондонСпециални права на тиражРумънияУкрайнаУнгарияСпециалното право на тиражикономическата стабилностразвиващите се страниБретън-Удската системаикономически растежЖак ПолакМБВРПолитбюроплановата икономикаБНБ25 септември1990кризатапазарна икономика










Международен валутен фонд


от Уикипедия, свободната енциклопедия

Направо към навигацията
Направо към търсенето




Членовете на МВФ в световен мащаб (оцветени в зелено)


Международният валутен фонд (МВФ, на френски: Fonds monétaire international, FMI, на английски: International Monetary Fund, IMF) е международна организация, която се грижи за управлението на световната финансова система, като наблюдава валутните курсове и платежния баланс и предлага техническо и финансово сътрудничество при нужда. Седалището ѝ е във Вашингтон, САЩ.




Съдържание





  • 1 Създаване и организация


  • 2 История

    • 2.1 Директори



  • 3 Право на гласуване

    • 3.1 Ефекти от квотната система



  • 4 Функции

    • 4.1 Наблюдение на световната икономика


    • 4.2 Условия при заеми

      • 4.2.1 Ползи


      • 4.2.2 Критики




  • 5 Участие на България в МВФ

    • 5.1 Споразумения с МВФ



  • 6 Бележки


  • 7 Външни препратки




Създаване и организация |




Седалището на организацията във Вашингтон, САЩ


Фондът е създаден през юли 1944 г. в Бретън Уудс, Ню Хемпшир, САЩ, като част от Бретън-Удската система, приета от международна конференция с участието на 45 държави[1] чиято цел е следвоенна организация на международните парични отношения. Международният валутен фонд се финансира чрез вноски (квоти) от всяка държава-членка. Размерът на вноската се определя според формула, която изразява дела на страната в международните плащания, както и нейния БВП. Квотите се преразглеждат периодично. Предвидено е 25% от квотата на всяка държава да бъде внесена в специални права на тираж (СПТ) [2], а останалите 75% в местната валута. Така събраните средства е предвидено да се разходват за отпускане на кредити за държави, които изпитват временни затруднения с паричния си баланс. В замяна тези държави се задължават да изпълнят определени ангажименти, да провеждат реформи, като например приватизация на държавни предприятия. Размерът на вноските влияе на две основни неща: на кредитния ресурс, до който ще има достъп държавата-членка и на гласовете, с които държавата участва във вземането на решения. По подразбиране, всяка държава има право на 250 базови гласа, плюс по един за всеки 100 хил. СПТ от квотата си.



История |




Второто седалище във Вашингтон


Международният валутен фонд е учреден през юли 1944 г. по време на Валутната и финансова конференция на Обединените нации. Представителите на 45 правителства се срещат в хотел Маунт Уошингтън в курорта Бретън Удс, Ню Хампшър, САЩ. Делегатите на конференцията се съгласяват относно правна рамка за интернационално икономическо сътрудничество.[3] МВФ е официално организиран и приведен в действие на 27 декември 1945 г., когато първите 29 държави подписват Договора за съгласие. Установените от закона цели на МВФ днес са същите като формулираните през 1943 г.


Влиянието на МВФ върху глобалната икономика постепенно се покачва, докато се присъединяват нови членове. Броят на членовете е почти четири пъти повече от първоначалните 44, участващи в неговото учредяване, което е резултат на добиването на независимост за много държави от Третия свят и разпадането на социалистическия лагер. Експанзията на МВФ заедно с промените в световната икономика изискват от Международния валутен фонд да се адаптира по всевъзможни начини, за да продължи ефективно да следва своите цели.


През 2008 г., изправен пред дефицит на приходите, изпълнителният борд на МВФ взема решение да продаде част от златните резерви на фонда. На 27 април 2008 г. главният директор Доминик Строс-Кан приема решението на борда от 7 април същата година за нова правна рамка за фонда, съставена така, че да затвори в следващите няколко години зеещата дупка от $400 милиона в бюджета. Предложението включва драстични орязвания на излишни разходи в размер на $100 милиона до 2011 г., което ще доведе до над 380 уволнени служители.[4]


По време на срещата на Г-20 в Лондон през 2009 г. се решава МВФ ще се нуждае от допълнителни финансови средства, за да удовлетвори нуждите на своите държави-членки през продължаващата глобална финансова криза. Като част от това решение лидерите на Г-20 тържествено обещават да увеличат допълнително отпуснатите средства десетократно на $500 милиарда и да отпуснат на страните-членки още $250 милиарда чрез Специални права на тираж (СПТ).[5][6]


От август 2010 г. Румъния ($13.9 милиарда), Украйна ($12.66 милиарда) и Унгария ($11,7 милиарда) са страните, заели най-големи суми от МВФ.[7]



Директори |


Според вътрешно съглашение главният директор е винаги европеец, а заместник-директорът е от САЩ. Върху този стандарт обаче все повече се дискутира и скоро е възможно да се даде възможност и на специалист от останалата част от света да заемат тези два важни поста.


  • Главни директори




































ПериодИмеДържава
1946–1951Камий Гут
Флаг на Белгия Белгия
1951–1956Ивар Рот
Флаг на Швеция Швеция
1956–1963Пер Якобсон
Флаг на Швеция Швеция
1963–1973Пиер-Пол Швайцер
Флаг на Франция Франция
1973–1978Йохан Витевен
Флаг на Нидерландия Нидерландия
1978–1987Жак дьо Ларозиер
Флаг на Франция Франция
1987–2000Мишел Камдесю
Флаг на Франция Франция
2000–2004Хорст Кьолер
Флаг на Германия Германия
2004–2007Родриго Рато
Флаг на Испания Испания
2007-2011Доминик Строс-Кан
Флаг на Франция Франция
2011-...Кристин Лагард
Флаг на Франция Франция


Право на гласуване |


Гласуването в МВФ се основава на система от квоти. Всеки член има определен брой „основни гласове“ (основните гласове на всеки член се равняват на 5,502% от общия брой гласове),[8] плюс един допълнителен вот за всяко специално право на тираж (Special Drawing Right – SDR) на 100 000 от квотите на страната-членка.[9]Специалното право на тираж е сметната единица на МВФ и представлява право на валута. То се основава на кошница от основните международни валути. Основните гласове генерират леко пристрастие в полза на малките страни, но допълнителните гласове, определени от специалните права,
натежават повече.[10]


Таблицата по-долу показва квотите и дяловете с право на глас на членовете на МВФ (Внимание: Изменението за правата на гласуване и участие, както и последващите реформи за квотите и управлението им, договорени през 2010 г., все още не са в сила.[11])



























































































































































Страна–членка на МВФКвота: милиони специални права на тиражКвота: Процент от общия знаменателГуверньорАлтернативенБрой на гласоветеПроцент от общия брой на гласовете
САЩ42,122.417,69Тимъти ГайтнърБен Бернанке421,96116.75
Япония15,628.56,56Юн АзумиМасааки Ширакава157,0226,23
Германия14,565.56,12Йенс ВайдманВолфганг Шойбле146,3925,81
Франция10,738.54,51Пиер МосковичиКристиан Ноайе108,1224,29
Великобритания10,738.54,51Джордж ОзбърнМервин Кинг108,1224,29
Китай9,525.94,00Джоу СяочуанЮи Ганг81,1513,65
Италия7,055.53,24Джулио ТремонтиМарио Драги95,9963,81
Саудитска Арабия6,985.52,93Ибрахим Ал-АсафФахад Алмубарак70,5922,80
Канада6,369.22,67Джим ФлеъртиМарк Карни64,4292,56
Русия5,945.42,50Антон СилуановСергей Игнатиев60,1912,39
Индия5,821.52,44Паланиапан ЧидамбарамДуввури Субарао58,9522,34
Холандия5,162.42,17Клаас НотХанс Вилбрийф52,3612,08
Белгия4,605.21,93Люк КоенМарк Монбалю46,7891,86
Швейцария3,458.51,45Томас ДжорданЕвелин Видмер-Шлумпф35,3221,40
Австралия3,236.41,36Уейн СуонМартин Паркинсон33,1011,31
Мексико3,625.71,52Хосе Антонио МийдАгустин Карстенс36,9941,47
Испания4,023.41,69Луис де ГиндосЛуис Линде40,9711,63
Бразилия4,250.51,79Гуидо МантегаАлександре Томбини432421,72
Южна Корея3,366.41,41Джаеюан БакЧонгсу Ким34,4011,37
Венецуела2,659.11,12Хорхе ДжорданиНелсон Диас27,3281,08
Останалите62 593,828,39--667,43831.16


Ефекти от квотната система |


Квотната система на Международния валутен фонд е създадена, за да набира средства за заеми.[12] Всяка държава-членка на МВФ страната получава квота, която отразява относителния размер на страната в световната икономика. Квотата определя относителното ѝ право на глас. По този начин, финансовите вноски от правителствата на държавите-членки са свързани с гласуването в организацията.[9] Тази система следва логиката на акционерно-контролирана организация: богатите страни имат по-голямо влияние в процеса на изграждане и преразглеждане на правилата.[13] След като вземането на решения в МВФ отразява икономическа позиция на всяка държава-членка в света, богатите страни, които предоставят повече пари във фонда, имат повече влияние в МВФ отколкото по-бедните членове, които допринасят по-малко.[9]



Функции |


МВФ работи за насърчаване на растежа на световната икономика и икономическата стабилност. Той осигурява стратегически съвети и финансиране на членовете при икономически затруднения и също така работи с развиващите се страни, помагайки им да постигнат макроикономическа стабилност и да намалят бедността.[14] Причината за това е, че частните международните капиталови пазари функционират несъвършено и много страни имат ограничен достъп до финансовите пазари. Тези несъвършенства на пазара дават предпоставка за официално финансиране, без което много страни могат само да коригират големите външни неравновесия чрез мерки с нежелани ефекти – както на националното, така и на международното стопанско благоденствие.[15] МВФ може да осигури други източници на финансиране за нуждаещите се страни, които не биха били на разположение при липсата на програма за стопанско укрепване, подкрепена от Фонда.


При първоначалното образуване на МВФ неговите две основни функции са:


  • да наблюдава споразуменията за фиксираните валутни курсове между страните,[16] помагайки по този начин на националните правителства да управляват валутните си курсове и да позволи на тези правителства да дадат предимство на стопанския растеж,[17] и

  • да предоставя краткосрочен капитал за подпомагане на платежния баланс.[16] Тази помощ е предназначена да предотврати разпространението на международни икономически кризи. Фондът е предназначен също така да заздрави връзката между отделните части на световната икономика след Голямата депресия и Втората световна война.[18]

Ролята на МВФ се променя из основи след плаващите валутни курсове след 1971 г. Тя се измества към разглеждането на икономическите политики на страните с договори за заем на МВФ и да определя дали евентуалния недостиг на капитал се дължи на икономическите колебания или икономическата политика. МВФ също така проучва какъв тип правителствена политика ще гарантира икономическото възстановяване.[19] Новото предизвикателство пред фонда е да насърчава и прилага политики, които намаляват честотата на кризите сред развиващите се пазарни страни, особено сред страните със средни доходи, които са отворени за масов износ на капитал.[20] Вместо придържане към позицията на надзор само над валутните курсове, функцията се превръща в „наблюдение“ над цялостната макроикономическа характеристика на страните членки. Ролята му става много по-активна, защото МВФ вече ръководи икономическата политика, а не само валутните курсове.


Освен това, МВФ договаря условията за кредитиране и заемане на средства по линия на политиката на Фонда за изпълняване на условия,[16], която е стартирана през 1950-те години.[18] Страните с ниски доходи могат да заемат средства при концесионни условия (което означава, че има период от време без лихвени проценти) чрез разширения кредитен механизъм (Extended Credit Facility – ECF), механизма за стендбай кредити (Standby Credit Facility — SCF) и механизма за бързи кредити (Rapid Credit Facility — RCF). Неконцесионните заеми, които включват лихвени проценти, се осигуряват основно чрез стендбай споразумения (Stand-By Arrangements — SBA), гъвкава кредитна линия (Flexible Credit Line — FCL), предпазна и ликвидна линия (Precautionary and Liquidity Line — PLL) и разширения фондов механизъм (Extended Fund Facility). МВФ осигурява незабавна помощ на всички нейни членове, които са изправени пред спешни нужди по платежния си баланс, чрез нововъведения инструмент за бързо финансиране (Rapid Financing Instrument — RFI).[21]



Наблюдение на световната икономика |


МВФ е натоварена със задачата да контролира международната парична и финансова система[22] и да извършва мониторинг на икономическите и финансовите политики на своите 188 страни–членки. Тази дейност е известна като „наблюдение“ и подпомага международното сътрудничество.[23] След края на Бретън-Удската система на фиксирани валутни курсове в началото на 1970-те години, наблюдението се развива до голяма степен чрез промени в процедурите, а не чрез поемането на нови задължения.ref name="IMF Surveillance: A Case Study on IMF Governance" />


Фондът обикновено анализира целесъобразността на икономическата и финансовата политика на всяка страна потребител, за постигане на строен икономически растеж, и оценява последиците от тези политики за други страни и за световната икономика.[22]




Участници в системата за разпространение на данни на Международния валутен фонд:   Член на МВФ, използващ SDDS   Член на МВФ, използващ GDDS   Член на МВФ, който не използва нито една от системите   Държава, която не е член на МВФ, но използва SDDS   Държава, която не е член на МВФ, но използва GDDS   Държава без взаимодействие с МВФ


През 1995 г., Международният валутен фонд започва работа по разработването и въвеждането на стандарти за разпространяване на данни, с оглед на насочването на страните-членки на МВФ да оповестяват унифицирано своите икономически и финансови данни. Международният валутен и финансов комитет одобрява насоките за стандартите и те са разделени на две нива: Обща система за разпространение на данни (General Data Dissemination System — GDDS) и Специален стандарт за разпространение на данни (Special Data Dissemination Standard — SDDS).


Изпълнителният борд на Международния валутен фонд одобрява общата и специалната системи съответно през 1996 г. и 1997 г., а последващите изменения са публикувани в ревизирания „Наръчник на Общата система за разпространение на данни“. Системата е насочена основно към статистици и има за цел да подобри много аспекти на статистическите системи в дадена страна.


Основната цел на Специалния стандарт за разпространение на данни е да насърчи страните-членки на МВФ да изградят рамка за подобряване на качеството на данните и да увеличат капацитета на статистиката. При изграждането на рамката, страната може да оцени статистическите нужди, да определи приоритетите за подобряване на своевременността, прозрачността, надеждността и достъпността до финансови и икономически данни. Някои страни първоначално използват общата система, но по-късно започват да използват специалния стандарт.


Със статистически данни за системите си допринасят също и страни, които не са членове на МВФ,:



  • Палестинската автономия — GDDS


  • Хонконг — SDDS


  • Макао — GDDS[24], както и следните институции на Европейския съюз:


  • Европейската централна банка за Еврозоната — SDDS


  • Евростат за целия ЕС — SDDS, като по този начин предоставя данни и за Кипър (която не използва нито една от системите) и Малта (която използва GDDS само за себе си)


Условия при заеми |


Условията на МВФ са набор от политики или „условия“, които МВФ изисква в замяна на финансовите ресурси, които предоставя.[16] МВФ не изисква обезпечение от страните за кредитите, а по-скоро изисква правителството, търсещо помощ, да коригира макроикономическия си дисбаланс чрез реформи в политиката. Ако условията не се изпълняват, средствата се отказват.[16] Условията са може би най-противоречивия аспект от политиката на МВФ.[25] Концепцията за условията е въведена по решение на Изпълнителния съвет през 1952 г. и по-късно е включена в споразумителните разпоредби.


Условията се свързват с икономическата теория, както и с механизма за погасяване. Произтичаща предимно от работата на Жак Полак в изследователския отдел на фонда, теоретичната основа на условията е „паричния подход към платежния баланс“.[18]



Ползи |


Тези условия гарантират, че страната, която взима заема ще бъде в състояние да изплати обратно средствата на фонда и че няма да се опитва да разреши проблемите си по платежния баланс по начин, който да повлияе отрицателно на международната икономика.[26][27] Условията при заемите успокояват МВФ, че средствата заети от него, ще бъдат използвани за целите, определени от разпоредбите на споразумението и осигуряват гаранции, че страната ще е в състояние да изправи макроикономическите и структурните си дисбаланси.[27] In the judgment of the Fund, the adoption by the member of certain corrective measures or policies will allow it to repay the Fund, thereby ensuring that the same resources will be available to support other members.[25]


Някои критици смятат, че кредитирането на Международния валутен фонд налага тежести върху държавите кредиторки.



Критики |


Пред МВФ съществува пречката, че не е запознат с местните икономически условия, култура и местни условия в страните, от които изисква реформа на политиката.[16] Липсата на информираност на фонда за публичните разходи в програми като общественото здраве и образование, всъщност означава, особено в африканските страни, че той няма обратна връзка за въздействието, което предлагания от него държавен бюджет ще има върху хората. Икономическите съвети, които МВФ дава, не винаги взимат под внимание разликата между това, което означават разходите на хартия и как те се усещат от гражданите.[28] Например, трудовете на Джефри Сакс показват, че „обичайната рецепта на фонда за затягане на бюджетния колан е към страни, които са твърде бедни, за да имат собствени колани.“.[28] Ролята на МВФ като генерална институция, специализирана в макроикономическите въпроси, се нуждае от реформа. Условията при заеми също са критикувани, тъй като дадена страна може да заложи за обезпечение „приемливи активи“, за да получи писмено отказване от претенции при определени условия.[27]


Едната гледна точка е, че условията подкопават националните политически институции.[29] Правителствата–получатели жертват политическата си автономия в замяна на средства, което може да доведе до обществено недоволство поради приемането и прилагането на условията на МВФ. Политическата нестабилност може да доведе до честа смяна на ръководството, като политическите лидери се заменят чрез протестен вот в изборите.[16] Условията на МВФ често са критикувани за пристрастията си срещу икономическия растеж и към намаляването на държавните служби, като по този начин се увеличава безработицата.[18] Друга критика е, че програмите на МВФ са предназначени само за преодоляване на лошото управление, прекомерните държавни разходи, прекомерната държавна намеса на пазарите и твърде голямата държавна собственост.<refname="The End of Poverty" /> Това предполага, че този тесен кръг от въпроси представлява единствените възможни проблеми, всичко е стандартизирано и различния контекст се игнорира.[28] Една държава може да бъде принудена да приеме условия, които нормално не би приела, ако не е във финансова криза и не се нуждае от помощ.[25]


Твърди се, че условията забавят социалната стабилност и по този начин възпрепятстват поставените от МВФ цели, а програмите за структурно приспособяване водят до увеличаване на бедността в страните–получателки.[30]



Участие на България в МВФ |


Участието на България в МВФ и МБВР е предмет на обсъждане в Политбюро още през 1987 г., когато плановата икономика се задъхва от хроничен недостиг на средства. Това предложение обаче е отхвърлено основно поради становището на БНБ, че разкриването на „най-съкровените тайни“ на страната ще доведе до влошаване на кредитния рейтинг на България, която и така вече не е в състояние да погасява отпуснатите кредити в срок[31].


След промените през 1989 г. България е приета за член на МВФ на 25 септември 1990 г. През 2009 г. квотата на България в МВФ е променена от 640,20 млн. СПТ на 1,251 млрд. СПТ (около 1,376 млрд. евро) и представлява 0,29% от всички СПТ. Промяната се дължи на общо увеличение на СПТ след решение на 20-те най-развити икономики в света. Целта на общото увеличение от 2009 г. е да осигури достъп до ресурс, с който държавите да погасяват възникналите задължения по време на кризата, започнала от 2008 г.



Споразумения с МВФ |


Финансовата помощ, която дава МВФ, обикновено се предоставя на траншове, които са обвързани със спазването на специфични условия на икономическа и финансова политика. Тези критерии трябва да бъдат изпълнени преди да се отпусне следващия транш.


С активната подкрепа на международните финансови институции и главно на МВФ през 1989–1990 г. е формулирана
стратегията на преход на страните от Централна и Източна Европа към пазарна икономика (първа е разработена и осъществена полската стабилизационна програма). Основните елементи на тази стратегия – финансова стабилизация и промяна на институциите, се възприемат и в България. Въпросът за последователността в стабилизационните мерки и институционалните промени в България обаче остава нерешен, защото “всичко трябва да се предприеме веднага” в условията на политическа нестабилност (в периода 1990-1996 г. в България управляват 7 правителства, като 3 пъти се провеждат парламентарни избори).


Споразуменията, които България е сключила от 1990 г. до 31 октомври 2005 г. с МВФ са: [32]



  • Първо споразумение – едногодишно. Обхваща периода 15 март 1991-15 март 1992 г. Подписано от правителството на Димитър Попов. По него са предвидени покупки на специални права на тираж за 279 млн. и 60,6 млн. СПТ по т.нар. CCFF (Compensatory and Contingency Financing Facility) като компенсация за повишените разходи на България по вноса на енергийни ресурси във връзка с персийската криза. Поради неизпълнение на параметрите на споразумението последният транш не е получен.


  • Второ споразумение- едногодишно. То предвижда покупката на 155 000 000 СПТ, като започва да се изпълнява от 17 април 1992 г. Споразумението е сключено от кабинета с министър-председател Филип Димитров. Последният транш по него също не е получен.


  • Трето споразумение – едногодишно. Сключено на 11 април 1994 г. от правителството на Любен Беров и е в размер на 69 700 000. СПТ. През декември същата година споразумението е актуализирано и разширено с допълнителна сума за още 69,7 млн. СПТ във връзка с подписаното през юни споразумение с Лондонския клуб. Последният транш в размер на 23,2 млн. СПТ не е преведен.


  • Четвърто споразумение – подписано на 19 юли 1996 г. Сключва го правителството на Жан Виденов. То предвижда покупката на 400 000 000 СПТ за период от 20 месеца — до 18 март 1998 г. Споразумението е прекратено след получаването на първия транш от 80 000 000 СПТ.


  • Петото споразумение („stand-by“ споразумение) е подписано на 11 април 1997 г. и предвижда покупката на 371 900 000 СПТ за период от 14 месеца. То е сключено по време на управлението на служебното правителство на Стефан Софиянски. В рамките на това стабилизационно споразумение се включва и CCFF в размер на 107 600 000 СПТ.


  • Шесто-тригодишно. Сключено е на 25 септември 1998 г. и е в размер на 627 620 000 специални права на тираж. Подписано е от правителството на Иван Костов. Споразумението е изпълнено докрай и страната е получила всички предвидени по програмата траншове.


  • Седмо споразумение – двугодишно. Сключено е на 27 февруари 2002 г. и е в размер на 240 000 000 СПТ. Споразумението е изпълнено.


  • Осмо споразумение – двугодишно. Сключено е на 6 август 2004 г. и е в размер на 100 000 000 СПТ.

Всички споразумения досега, с изключение на шестото са от типа „Stand-by“, което значи обвързаност на получаване на кредита с достигане на определени икономически параметри, примерно определен размер на бюджетния дефицит.



Бележки |



  1. ((en)) Факти за МВФ


  2. През 1969 г. МВФ създава инструмента специални права на тираж (СПТ)


  3. Кратко видео от конференцията в Бретън Уудс може да се види в Ютюб


  4. ((en)) Главният директор на МВФ Строс-Кан аплодира решението на изпълнителния борд за нова правна рама относно приходите и разходите, посетен 30 май 2010 г.


  5. ((en)) Лидерите на Г-20 сключват сделка за £681 милиарда, BBC News, посетен 2 април 2010 г.


  6. ((en)) Г-20:Сделка за масивна финансова помощ за глобалната икономика, Лондонски Гардиън, посетен 30 май 2010 г.


  7. ((en)) Украйна е вече втора по дълг към МВФ, посетен 10 август 2010 г.


  8. Membership. // About the IMF. International Monetary Fund. Посетен на 18 март 2012.


  9. абв Blomberg, Brock и др. The Political Economy of IMF Voting Power. // Princeton.edu. 10.


  10. Blomberg, Brock и др. The Political Economy of IMF Voting Power. // Princeton.edu. 10.


  11. http://www.imf.org/external/np/sec/memdir/members.aspx


  12. Chorev, Nistan и др. The Crisis of Neoliberalism and the Future of Internationl Instiutions: A Comparison of the IMF and World Trade Organization. // Springer Science and Business Media B.V. 28.


  13. Chorev, Nistan и др. The Crisis of Neoliberalism and the Future of Internationl Instiutions: A Comparison of the IMF and World Trade Organization. // Springer Science and Business Media B.V. 28.


  14. About the IMF. // International Monetary Fund. Посетен на 12 март 2012.


  15. Isard, Peter. Globalization and the International Financial System: What's Wrong and What Can be Done. New York, Cambridge University Press, 2005.


  16. абвгдеж Jensen, Nathan. Crisis, Conditions, and Capital: The Effect of the IMF on Direct Foreign Investment. // Journal of Conflict Resolution (48). Април 2004.


  17. Chorev, Nistan и др. The crisis of neoliberalism and the future of international institutions: a comparison of the IMF and the WTO. // Springer Science and Business Media. Юни 2009.


  18. абвг Chorev, Nistan и др. The crisis of neoliberalism and the future of international institutions: a comparison of the IMF and the WTO. // Springer Science and Busiess Media. Юни 2009.


  19. Jensen, Nathan. Crisis, Conditions, and Capital: The Effect of the IMF on Foreign Direct Foreign Investment. // Journal of Conflict Resolution (48). Април 2004.


  20. Fischer, Stanley. Financial Crises and Reform of the International Financial System. // Review of World Economics. Springer Publications. Март .


  21. Factsheet: IMF Lending. // About the IMF. International Monetary Fund. Посетен на 8 април 2012.


  22. аб Bossone, Biagio. IMF Surveillance: A Case Study on IMF Governance. // Independent Office of the International Monetary Fund.


  23. Factsheet: IMF Surveillance. // About the IMF. International Monetary Fund.


  24. Macao SAR Begins Participation in the IMF's General Data Dissemination System


  25. абв Buira, Ariel. An Analysis of IMF Conditionality. // G-24 Discussion Papers 2003 (22). Август .


  26. Factsheet: IMF Conditionality. // About the IMF. International Monetary Fund. Посетен на 18 март 2012.


  27. абв Khan, Mohsin S. и др. IMF Conditionality and Country Ownership of Programs. // IMF Institute. 24.


  28. абв Sachs, Jeffrey. The End of Poverty. New York, The Penguin Press, 2005.


  29. Stiglitz, Joseph E.. Making Globalization Work. Great Britain, Allen Lane: an imprint of the Penguin Group, 2006.


  30. Hertz, Noreena. The Debt Threat. New York: Harper Collins Publishers, 2004.


  31. Христов, Христо. Тайните фалити на комунизма. София, Сиела, 2007. ISBN 9789542801627. с. 376. с. 235-243


  32. април 2015&finposition_flag=YES Официален сайт на МВФ



Външни препратки |


  • Официален сайт на МВФ


Взето от „https://bg.wikipedia.org/w/index.php?title=Международен_валутен_фонд&oldid=9191849“.





Навигация


























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.252","walltime":"0.309","ppvisitednodes":"value":7168,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":27521,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":13805,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":10,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":2,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":21725,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 165.501 1 -total"," 28.80% 47.667 21 Шаблон:Cite"," 19.24% 31.848 21 Шаблон:Източник_БДС_17377"," 17.47% 28.912 6 Шаблон:Cite_web"," 14.62% 24.193 11 Шаблон:Cite_journal"," 7.21% 11.936 4 Шаблон:Cite_book"," 6.07% 10.045 6 Шаблон:Legend"," 5.74% 9.496 2 Шаблон:Lang"," 3.39% 5.608 1 Шаблон:BEL"," 3.29% 5.438 5 Шаблон:Икона"],"cachereport":"origin":"mw1293","timestamp":"20190317152337","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":123,"wgHostname":"mw1252"););

Popular posts from this blog

How to create a command for the “strange m” symbol in latex? Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern)How do you make your own symbol when Detexify fails?Writing bold small caps with mathpazo packageplus-minus symbol with parenthesis around the minus signGreek character in Beamer document titleHow to create dashed right arrow over symbol?Currency symbol: Turkish LiraDouble prec as a single symbol?Plus Sign Too Big; How to Call adfbullet?Is there a TeX macro for three-legged pi?How do I get my integral-like symbol to align like the integral?How to selectively substitute a letter with another symbol representing the same letterHow do I generate a less than symbol and vertical bar that are the same height?

Българска екзархия Съдържание История | Български екзарси | Вижте също | Външни препратки | Литература | Бележки | НавигацияУстав за управлението на българската екзархия. Цариград, 1870Слово на Ловешкия митрополит Иларион при откриването на Българския народен събор в Цариград на 23. II. 1870 г.Българската правда и гръцката кривда. От С. М. (= Софийски Мелетий). Цариград, 1872Предстоятели на Българската екзархияПодмененият ВеликденИнформационна агенция „Фокус“Димитър Ризов. Българите в техните исторически, етнографически и политически граници (Атлас съдържащ 40 карти). Berlin, Königliche Hoflithographie, Hof-Buch- und -Steindruckerei Wilhelm Greve, 1917Report of the International Commission to Inquire into the Causes and Conduct of the Balkan Wars

Category:Tremithousa Media in category "Tremithousa"Navigation menuUpload media34° 49′ 02.7″ N, 32° 26′ 37.32″ EOpenStreetMapGoogle EarthProximityramaReasonatorScholiaStatisticsWikiShootMe