Skip to main content

SMS Scharnhorst Przypisy | Linki zewnętrzne | Menu nawigacyjneSMS Scharnhorst (1906) na stronie Kaiserliche Marine

Nazwy okrętów niemieckichNiemieckie krążowniki pancerneNiemieckie krążowniki z okresu I wojny światowejNiemieckie krążowniki zatopione podczas I wojny światowejOkręty zbudowane w Blohm + VossStatki i okręty zatopione na Oceanie Atlantyckim


krążownik pancernyGerharda J. D. von Scharnhorsta (1755-1813)HamburguBlohm und Vosslinii wodnejmaszyn parowych potrójnego rozprężaniamilwieże artyleriikarabinów maszynowychwyrzutnie torpedowesalwy burtowejokrętów typu „Roon”wieżachkazamatach„Minotaur”Qingdaookrętem flagowymWschodnioazjatyckiej Eskadry Krążownikówvon SpeeI wojny światowejbitwie pod Coronelembitwie pod Falklandamikrążowniki linioweWilhelmshavenScharnhorst












SMS Scharnhorst




Z Wikipedii, wolnej encyklopedii






Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania




Ten artykuł dotyczy jednostki z okresu I wojny światowej. Zobacz też: hasło o pancerniku z okresu II wojny światowej.




























SMS Scharnhorst

Ilustracja
Historia
Stocznia

Blohm und Voss
Położenie stępki
styczeń 1905
Wodowanie

22 marca 1906

 Kaiserliche Marine
Wejście do służby

4 października 1907
Wycofanie ze służby

8 grudnia 1914
Los okrętu
zatopiony w bitwie pod Falklandami
Dane taktyczno-techniczne

Wyporność
12 718 ton
Długość
144,6 m
Szerokość
21,6 m
Zanurzenie
8,4 m
Napęd
kotły parowe, opalane węglem; 3 maszyny parowe potrójnego rozprężania; 3 śruby napędowe; moc: 30 000 KM
Prędkość
23,5 węzły
Zasięg
6500 Mm przy prędkości 12 w.
Uzbrojenie
8 dział kalibru 210 mm typu SK L/40 (2 z II, 4 xI),
6 × 150 mm SK L/40, 18 × 88 mm,
4 wyrzutnie torpedowe kaliber 450 mm.
Opancerzenie
Burta 150 mm. Pokład 35 + 55 mm. Artyleria główna 30 – 170 mm. Barbety i kazamaty 150 mm.
Załoga
764 ludzi (później zwiększona)

SMS Scharnhorst – niemiecki krążownik pancerny (według klasyfikacji niemieckiej: wielki krążownik – Großer Kreuzer). Okręt nosił nazwę na cześć generała Gerharda J. D. von Scharnhorsta (1755-1813).


Okręt został zbudowany w Hamburgu, w stoczni Blohm und Voss wodowany w 22 marca 1906, wszedł do służby 24 października 1907. Miał wyporność 12 718 ton, długość 144,6 m (pełną; na linii wodnej: 143,8 m), szerokość 21,6 m i 8,4 m[1]. 14 kotłów dostarczało parę do trzech pionowych maszyn parowych potrójnego rozprężania o łącznej mocy 30390 KM, napędzających trzy śruby, co nadawało mu prędkość maksymalną 23,6-24,5 węzła[2] (23,5[1]). Zapas 2000 ton węgla dawał zasięg 6500 mil przy prędkości 12 w.[2]


Opancerzenie burt miało grubość 150 mm, pokładów 35 + 55 mm (50 mm na skosach), kazamat 120-150 mm, wieży dowodzenia – do 200 mm, wieże artylerii do 170 mm[2]. Artyleria główna składała się z 8 dział 210 mm (4 w wieżach, 4 w pojedynczych kazamatach), od długości lufy 40 kalibrów (L/40), 6 dział 150 mm L/40, 18 armat 88 mm i czterech karabinów maszynowych; do tego dochodziły cztery 4 wyrzutnie torpedowe kal. 450 mm (nadwodna, podwodna na dziobie, po jednej podwodnej na każdej z burt)[2]. Łączna waga salwy burtowej wynosiła 886 kg[2].




Diagram opancerzenia i uzbrojenia na okrętach typu Scharnhorst


Krążowniki pancerne typu „Scharnhorst” były rozwinięciem okrętów typu „Roon”; podobnie opancerzone miały podwojoną liczba dział artylerii głównej (kosztem uzbrojenia średniego kalibru). Oprócz czterech dział kal. 210 mm w dwóch wieżach, dodatkowe cztery działa rozmieszczono w kazamatach w rogach cytadeli pancernej[1]. Przy zwiększonym uzbrojeniu były także od „Roonów” szybsze. Przed wojną były to najsilniejsze niemieckie krążowniki pancerne, aczkolwiek nieco ustępowały współczesnym sobie brytyjskim okrętom typu „Minotaur”, o cięższym i lepiej rozmieszczonym uzbrojeniu i większej prędkości[2].


W 1909 został wysłany na Daleki Wschód, odtąd stacjonował w porcie Tsingtau (Qingdao). Został on okrętem flagowym niemieckiej Wschodnioazjatyckiej Eskadry Krążowników wiceadmirała hrabiego von Spee (1861-1914). Wraz ze sztabem admiralskim załoga wzrosła do 865 osób[2].


Po wybuchu I wojny światowej, w sierpniu 1914 okręt wraz z eskadrą przeszedł do wybrzeży Ameryki Południowej, gdzie 1 listopada uczestniczył w zwycięskiej bitwie pod Coronelem. Został dwukrotnie trafiony, bez strat w ludziach (oba pociski nie wybuchły). Zatopiony został 8 grudnia 1914 w bitwie pod Falklandami przez brytyjskie krążowniki liniowe. Z załogi okrętu nie uratował się nikt[3].


3 października 1936 roku w stoczni Marynarki Wojennej w Wilhelmshaven spłynął na wodę kadłub krążownika liniowego „Scharnhorst”. Jego matką chrzestną została wdowa po komandorze Schulzu – ostatnim dowódcy pancernego „Scharnhorsta”, poległym wraz ze swoim okrętem[4].




SMS „Scharnhorst” około 1907-08



Przypisy |



  1. abc Roger Chesneau, Eugène Kolesnik: Conway’s All the World’s Fighting Ships, 1860–1905. London: Conway Maritime Press, 1979, s. 255-256. ISBN 0-85177-133-5.


  2. abcdefg Yu Nenakhov: Entsiklopediya krejserov 1860-1910 (Biblioteka voennoj istorii). AST, 2006. ISBN 5-17-030194-4.


  3. Bernard Ireland: Cruisers. London: Hamlyn, 1981, s. 70-74. ISBN 0600311274.


  4. Gordon Williamson: German Battleships 1939–45. Oxford: Osprey Publishing, 2003. ISBN 978-1-84176-498-6. (ang.)



Linki zewnętrzne |



  • SMS Scharnhorst (1906) na stronie Kaiserliche Marine (niem.)



Źródło: „https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=SMS_Scharnhorst&oldid=55222463”










Menu nawigacyjne




























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.412","walltime":"0.489","ppvisitednodes":"value":3104,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":20896,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":9628,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":11,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":4,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":5854,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":0,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 401.072 1 -total"," 42.00% 168.451 1 Szablon:Przypisy"," 31.00% 124.322 4 Szablon:Cytuj_książkę"," 30.17% 121.017 1 Szablon:Okręt_infobox"," 13.42% 53.816 1 Szablon:Inne_znaczenia"," 13.23% 53.057 12 Szablon:R"," 11.95% 47.917 1 Szablon:Dmbox"," 11.19% 44.899 10 Szablon:Infobox_nagłówek"," 10.16% 40.765 1 Szablon:Ikona"," 6.79% 27.231 1 Szablon:Infobox_grafika"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.152","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1998796,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1240","timestamp":"20190409135553","ttl":2592000,"transientcontent":false););"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"SMS Scharnhorst","url":"https://pl.wikipedia.org/wiki/SMS_Scharnhorst","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q533999","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q533999","author":"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects","publisher":"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png","datePublished":"2003-11-01T09:26:50Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/SMS_Scharnhorst_by_Arthur_Renard.jpg"(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgBackendResponseTime":136,"wgHostname":"mw1320"););

Popular posts from this blog

How to create a command for the “strange m” symbol in latex? Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern)How do you make your own symbol when Detexify fails?Writing bold small caps with mathpazo packageplus-minus symbol with parenthesis around the minus signGreek character in Beamer document titleHow to create dashed right arrow over symbol?Currency symbol: Turkish LiraDouble prec as a single symbol?Plus Sign Too Big; How to Call adfbullet?Is there a TeX macro for three-legged pi?How do I get my integral-like symbol to align like the integral?How to selectively substitute a letter with another symbol representing the same letterHow do I generate a less than symbol and vertical bar that are the same height?

Българска екзархия Съдържание История | Български екзарси | Вижте също | Външни препратки | Литература | Бележки | НавигацияУстав за управлението на българската екзархия. Цариград, 1870Слово на Ловешкия митрополит Иларион при откриването на Българския народен събор в Цариград на 23. II. 1870 г.Българската правда и гръцката кривда. От С. М. (= Софийски Мелетий). Цариград, 1872Предстоятели на Българската екзархияПодмененият ВеликденИнформационна агенция „Фокус“Димитър Ризов. Българите в техните исторически, етнографически и политически граници (Атлас съдържащ 40 карти). Berlin, Königliche Hoflithographie, Hof-Buch- und -Steindruckerei Wilhelm Greve, 1917Report of the International Commission to Inquire into the Causes and Conduct of the Balkan Wars

Чепеларе Съдържание География | История | Население | Спортни и природни забележителности | Културни и исторически обекти | Религии | Обществени институции | Известни личности | Редовни събития | Галерия | Източници | Литература | Външни препратки | Навигация41°43′23.99″ с. ш. 24°41′09.99″ и. д. / 41.723333° с. ш. 24.686111° и. д.*ЧепелареЧепеларски Linux fest 2002Начало на Зимен сезон 2005/06Национални хайдушки празници „Капитан Петко Войвода“Град ЧепелареЧепеларе – народният ски курортbgrod.orgwww.terranatura.hit.bgСправка за населението на гр. Исперих, общ. Исперих, обл. РазградМузей на родопския карстМузей на спорта и скитеЧепеларебългарскибългарскианглийскитукИстория на градаСки писти в ЧепелареВремето в ЧепелареРадио и телевизия в ЧепелареЧепеларе мами с родопски чар и добри пистиЕвтин туризъм и снежни атракции в ЧепелареМестоположениеИнформация и снимки от музея на родопския карст3D панорами от ЧепелареЧепелареррр