Блюхер (броненосен крайцер) Съдържание История на проекта | История на строежа | Конструкция | Гибел | Оценка на проекта | Източници | Литература | Външни препратки | НавигацияBLÜCHER armoured cruiser (1910)Blucher Class Armoured CruiserMaritimeQuest SMS Blücher Photo Galleryр„SMS Blücher (1908)“историята на редакциитепреводната страница
Германски броненосни крайцериБроненосни крайцери по проектиИкономика на Кил
немскиброненосен крайцерГерманския императорски военноморски флотПървата световна война19041905немскиброненосните крайцери1906Кил21 февруари190727 април1910Двойното дънонадстройкамачтимарсоверулбордовоБрониранетокруповска броняна цитаделатаборднок.с.мощностк.с.морски милитонаЕлектроенергиятакВт⋅чволтаЕкипажъткрайцера24 януари1915английскитеесминци
Блюхер (броненосен крайцер)
Направо към навигацията
Направо към търсенето
„Блюхер“ SMS Blücher | |
---|---|
Броненосен крайцер „Блюхер“, 1912 г. | |
Флаг | Германска империя |
Клас и тип | Броненосни крайцери |
Производител | Корабостроителница в Кил. |
Живот | |
Поръчан | 1906 |
Заложен | 21 февруари 1907 г. |
Спуснат на вода | 11 април 1907 г. |
Влиза в строй | 27 април 1910 г. |
Изведен от експлоатация | потопен на 24 януари 1915 г. |
Състояние | извън експлоатация |
Характеристика | |
Дължина | 161,8 m |
Ширина | 24,5 m |
Газене | 8,84 m |
Задвижване | 3 парни машини с тройно разширение, 18 котли, 3 винта, 32 000 к.с. |
Скорост | 25,4 възела (47 km/h) |
Водоизместимост | 15,842 t (стандартна) 17,500 t (пълна) |
Броня | на кулите: 180 мм на цитаделата: 160 mm на борда: 80 – 180 mm на палубата: 50 – 70 mm на бойната рубка: 250 mm |
Екипаж | 761 души през 1911, 1028 души през 1915 |
Далечина на плаване | 6 600 морски мили при 10 възела скорост 3 520 морски мили при 18 възела скорост |
Въоръжение | |
Артилерия | 6×2 210 mm 8×150 mm 16×88 mm 10×37 mm |
Торпеда | 4×450 mm ТА |
„Блюхер“ SMS Blücher в Общомедия |
Блюхер (на немски: SMS Blücher) е броненосен крайцер на Германския императорски военноморски флот от времето на Първата световна война.
Съдържание
1 История на проекта
2 История на строежа
3 Конструкция
3.1 Конструкция на корпуса и надстройките
3.2 Конструктивна защита
3.2.1 Брониране
3.2.2 Противоторпедна защита
3.3 Въоръжение
3.4 Силова установка
3.5 Екипаж
4 Гибел
5 Оценка на проекта
6 Източници
7 Литература
8 Външни препратки
История на проекта |
Проектът за броненосния крайцер „Блюхер“ е разработен от проектния департамент на главното управление на немския военноморски флот през периода 1904 – 1905 години.
Заради по-слабото от строения едновременно с „Блюхер“ английски линеен крайцер „Инвинсибъл“ въоръжение, корабът е класифициран като „тежък“ или „голям“ крайцер (на немски: Großen Kreuzer) и е своеобразен преходен тип от броненосните крайцери към линейните крайцери, който няма аналог в света.
Конструкцията на „Блюхер“ е оценена като достижение на немското корабостроене. В сравнение с предшественика му „Шарнхорст“ корабът бил голяма крачка напред в развитието на корабостроенето, независимо че изглеждал външно по-зле от него имал по-съвършена система на брониране, по-добре разположени артилерия и машинно отделение.
История на строежа |
Корабът се строи по корабостроителната програма от 1906 година в държавната корабостроителница в Кил под индекс „Е“ (строителен номер – 33). Корабът е заложен на 21 февруари 1907 година, а към 1 октомври 1909 е готов за изпитания и предварително влиза в състава на флота. След края на изпитанията крайцера на 27 април 1910 г. влиза в състава на флота. Стойността на кораба е 28 532 000 златни марки.
Конструкция |
Конструкция на корпуса и надстройките |
Корпусът е разделен с водонепроницаеми прегради на 13 основни отсека. Двойното дъно било по 65% от дължината на „Блюхер“. Корпусът е изпълнен по смесената система на сглобяване.
Отказали се от таран, но форщевена останал издаден. Средната надстройка на крайцера е премахната. Огромните мачти с марсове са премахнати, на тяхно място са установени кухи, тръбни. Количеството на комините е намалено до два.
Корабът имал един рул, добри мореходни качества, но имал склонност към килово и силно бордово люлеене. „Блюхер“ имал плавен ход, добра маневреност, нормална циркулация, но е с тежко люлеене: след курс над 55° настъпвала загуба на управляемост и крен до 10°. Метацентричната височина на корпуса на кораба била 1,63 м. Устойчивостта достигала максимална стойност при 37° крен и била нулева при 79°.
Конструктивна защита |
Брониране |
Бронирането на жизнено важните части на корпуса е от круповска броня. Дебелината на главния броневи пояс стигала до 180 мм. Той изтънявал по ватерлинията до 80 мм в носовата и кърмовата части; установен е върху тикова подложка с дебелина 30 мм. Бронирането на цитаделата над главния броневи пояс в средната част на корпуса стига до 160 мм, при казематите на 140 мм, напречните прегради в краищата на цитаделата са с 80 мм броня, палубата от 50 до 70 мм. Дебелината на бронята на кулите била 180 мм, на покривите им 80 мм. Стените на предната бойна рубка – 250 мм, покрива ѝ – 80 мм, задната – 140 и 30 мм съответно.
Противоторпедна защита |
На „Блюхер“ за първи път е установена противоторпедна защита във вид на надлъжен, по цялата дължина на цитаделата, противоторпеден отсек с брониране от 35 мм. Също така по проект крайцера има възможност за поставяне на противоторпедни мрежи, по-късно свалени.
Въоръжение |
Главният калибър са шест двуоръдейни кули 210 мм: 2 кули на носа и кърмата по диаметралната плоскост и две кули в средата на кораба побордно. При подобно разположение на кулите в линеен бой могат да се използват само четири от шестте кули. В различните сектори на обстрел действали различно число оръдия от главния калибър: сектор 0 – 30° – 6 оръдия; 30 – 150° – 8 оръдия; 150 – 180° – 6 оръдия.
Артилерията на средния калибър е от осем скорострелни оръдия 150 мм/45, нов модел. Към спомагателната артилерия се отнасят шестнадесет скорострелни 88 мм/45 оръдия, с боекомплект 200 изстрела на оръдие.
Торпедното въоръжение е от четири подводни торпедни апарати 450 мм: един на носа, два бордови и един на кърмата, с общ боекомплект от 11 торпеда.
Силова установка |
Била от пет главни котелни отделения, разположени в един ешелон (всичко 18 котли тип „Шулце-Торникрофт“), с двустранно подгряване и площ на нагрев от 7638 m2, даващи налягане на парата от 16 кгс/sm².
Мощността на парната машинна установка сравнено с „Шарнхорст“ е увеличена с 30%. Това на свой ред увеличава скоростта на крайцера с 1,5 възела. В трите машинни отделения са установени по една вертикална четирицилиндрова парна бутална машина с тройно разширение, задвижващи три вала с четирилопастни винтове. Средният винт имал диаметър 5,3 м, а двата крайни – 5,6 м.
Номиналната проектна мощност била 32 000 к.с. или 1,83 к.с./тон пълна водоизместимост, което при честота на въртене на гребните валове от 122 мин -1 позволява на кораба да развива скорост от 24,5 възела. При изпитанията на Нейкругската мерна миля парните машини развили форсирана мощност от 38 323 к.с., позволяващи при 123 мин -1 да развива скорост от 24,5 възела.
Далечината на плаване на „Блюхер“ достигала 6 600 морски мили при скорост 12 възела или 3 520 морски мили при скорост 18 възела. Нормалния запас въглища бил 900 тона, пълния – 2 510 т. Електроенергията на кораба се осигурява от шест турбогенератори с обща мощност 1 000 кВт⋅ч и напрежение 225 волта.
Екипаж |
Екипажът на кораба бил от 853 души (вкл. 41 офицера): в сражението при Догер банк (1915) – 1028. Като флагмански кораб, крайцера имал екипаж увеличен с 76 души (вкл. 41 офицера) екипаж.
Гибел |
На 24 януари 1915 г. „Блюхер“ потъва в сражението при Догер банк (1915). 23 от 29 офицери и 724 от 999 матроса и старшини на кораба загиват с него. От екипажа на „Блюхер“ 281 души са спасени от екипажите на английските есминци. Двадесет един от екипажа, включително и командира, умират в плен от рани или болест. Общите загуби на екипажа са 768 души.
Оценка на проекта |
„Цукуба“ | „Минотавър“[1] | „Шарнхорст“[2] | „Рюрик II“[3] Русия | „Тенеси“[4] САЩ | „Блюхер“[5] | „Инвинсибъл“ | „Пиза“[6] Италия | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Заложен | 1905 | 1905 | 1905 | 1905 | 1903 | 1907 | 1905 | 1905 |
Встъпил в строй | 1907 | 1908 | 1907 | 1908 | 1906 | 1909 | 1908 | 1909 |
Размери, m (Д×Ш×Газене) | 137,1×23×8 | 158,2×22,7×7,91 | 144,6×21,6×8,17 | 161,2×22,86×7,92 | 153,8×22,2×7,62 | 161,8×24,5×8,56 | 172,8×24×8,13 | 140,5×21,0×7,1 |
Водоизместимост нормална | 13 750 t | 14 595 ts | 11 616 t | 15 170 t | 14 500 ts | 15 842 t | 18 200 ts | 9 832 t |
Пълна | 15 400 t | 16 085 ts | 12 985 t | 18 500 t | 15 715 ts | 17 500 t | 20 730 ts | 10 600 t |
Силова установка | ||||||||
Мощност (номинална), к.с. (скорост, възела) | 20 500 (20,5) | 27 000 (23) | 26 000 (22,5) | 19 700 (21) | 27 500 (22) | 32 000 (24,5) | 41 000 (25) | 20 000 (23) |
Максимална, к.с. (скорост, възела) | 20 736 (20,5) | 28 783 (23,6) | 20 580 (21,43) | 38 323 (25,4) | 46 500 (26,64) | 20 808 (23,47) | ||
Далечина на плаване, морски мили (при, възела) | 2920 (20,5) 8150 (10) | 4800 (14) 5120 (12) | 6500 (10) | 3520 (18) 6600 (12) | 2300 (23) | 2500 (12) | ||
Брониране | ||||||||
Борд | 178 | 152 | 150 | 152 | 127 | 180 | 152 | 200 |
Палуба | 76 | 38 | 60 | 38 + 25 | 76[7] | 70 | 65 | 130[8] |
Кули | 178 | 203 | 170 | 203 | 229 | 180 | 178 | 180 |
Въоръжение | 4×305 mm 12×152 mm | 4×234 mm 10×190 mm | 8×210 mm 6×150 mm | 4×254 mm 8×203 mm | 4×254 mm 16×152 mm | 12×210 mm 8×150 mm | 8×305 mm | 4×254 mm 8×190 mm |
Източници |
↑ Феттер. Линейные крейсера типа „Invincible“. – С. 5
↑ Gröner. Band 1. – P. 78 – 80
↑ Феттер. Линейные крейсера типа „Invincible“. – С.6
↑ Феттер. Линейные крейсера типа „Invincible“. – С. 7.
↑ Gröner. Band 1. – P.82
↑ Conway_ATWFS_1906-1921|261|2
↑ на скосовете 102 мм
↑ по други данни 50 мм
Литература |
Мужеников, В. Б. Линейные крейсера Германии. Серия: „Боевые корабли мира“. – СПб: Корабли и сражения, 1998.- Gröner. Band 1. – P. 78 – 80
- Conway ATWFS 1906 – 1921
Външни препратки |
BLÜCHER armoured cruiser (1910) ((en))
Blucher Class Armoured Cruiser ((en))
MaritimeQuest SMS Blücher Photo Gallery ((en))
В Общомедия има медийни файлове относно Блюхер (броненосен крайцер)
|
Тази страница частично или изцяло представлява превод на страницата „SMS Blücher (1908)“ в Уикипедия на руски. Оригиналният текст, както и този превод, са защитени от Лиценза „Криейтив Комънс - Признание - Споделяне на споделеното“, а за съдържание, създадено преди юни 2009 година — от Лиценза за свободна документация на ГНУ. Прегледайте историята на редакциите на оригиналната страница, както и на преводната страница. Вижте източниците на оригиналната статия, състоянието ѝ при превода, и списъка на съавторите. |
Категории:
- Германски броненосни крайцери
- Броненосни крайцери по проекти
- Икономика на Кил
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.216","walltime":"0.309","ppvisitednodes":"value":1623,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":39093,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":3991,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":9,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":4,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":2200,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":2,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 215.472 1 -total"," 30.15% 64.964 1 Шаблон:Плавателен_съд"," 29.41% 63.376 1 Шаблон:Флагче"," 26.25% 56.567 1 Шаблон:Infobox"," 24.85% 53.552 1 Шаблон:Флагче/core_wikidata"," 11.23% 24.187 1 Шаблон:Броненосни_крайцери_на_Германски_императорски_военноморски_флот"," 9.59% 20.665 1 Шаблон:Навигационен_шаблон"," 6.82% 14.692 2 Шаблон:Флагификация"," 5.52% 11.900 3 Шаблон:Lang"," 3.61% 7.774 1 Шаблон:Флагификация/САЩ"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.054","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1537638,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1325","timestamp":"20190410065759","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":136,"wgHostname":"mw1246"););