Skip to main content

Блюхер (броненосен крайцер) Съдържание История на проекта | История на строежа | Конструкция | Гибел | Оценка на проекта | Източници | Литература | Външни препратки | НавигацияBLÜCHER armoured cruiser (1910)Blucher Class Armoured CruiserMaritimeQuest SMS Blücher Photo Galleryр„SMS Blücher (1908)“историята на редакциитепреводната страница

Германски броненосни крайцериБроненосни крайцери по проектиИкономика на Кил


немскиброненосен крайцерГерманския императорски военноморски флотПървата световна война19041905немскиброненосните крайцери1906Кил21 февруари190727 април1910Двойното дънонадстройкамачтимарсоверулбордовоБрониранетокруповска броняна цитаделатаборднок.с.мощностк.с.морски милитонаЕлектроенергиятакВт⋅чволтаЕкипажъткрайцера24 януари1915английскитеесминци












Блюхер (броненосен крайцер)




от Уикипедия, свободната енциклопедия






Направо към навигацията
Направо към търсенето










































„Блюхер“
SMS Blücher

Bundesarchiv DVM 10 Bild-23-61-11, Großer Kreuzer "SMS Blücher".jpg
Броненосен крайцер „Блюхер“, 1912 г.

Флаг
Германска империя Германска империя
Клас и тип
Броненосни крайцери
Производител
Корабостроителница в Кил.
Живот
Поръчан
1906
Заложен
21 февруари 1907 г.
Спуснат на вода
11 април 1907 г.
Влиза в строй
27 април 1910 г.
Изведен от
експлоатация

потопен на 24 януари 1915 г.
Състояние
извън експлоатация
Характеристика
Дължина
161,8 m
Ширина
24,5 m
Газене
8,84 m
Задвижване
3 парни машини с тройно разширение, 18 котли, 3 винта, 32 000 к.с.
Скорост
25,4 възела
(47 km/h)
Водоизместимост
15,842 t (стандартна) 17,500 t (пълна)
Броня
на кулите: 180 мм
на цитаделата: 160 mm
на борда: 80 – 180 mm
на палубата: 50 – 70 mm
на бойната рубка: 250 mm
Екипаж
761 души през 1911,
1028 души през 1915
Далечина на
плаване

6 600 морски мили при 10 възела скорост
3 520 морски мили при 18 възела скорост
Въоръжение
Артилерия
6×2 210 mm
8×150 mm
16×88 mm
10×37 mm
Торпеда
4×450 mm ТА

„Блюхер“
SMS Blücher
в Общомедия

Блюхер (на немски: SMS Blücher) е броненосен крайцер на Германския императорски военноморски флот от времето на Първата световна война.




Съдържание





  • 1 История на проекта


  • 2 История на строежа


  • 3 Конструкция

    • 3.1 Конструкция на корпуса и надстройките


    • 3.2 Конструктивна защита

      • 3.2.1 Брониране


      • 3.2.2 Противоторпедна защита



    • 3.3 Въоръжение


    • 3.4 Силова установка


    • 3.5 Екипаж



  • 4 Гибел


  • 5 Оценка на проекта


  • 6 Източници


  • 7 Литература


  • 8 Външни препратки




История на проекта |


Проектът за броненосния крайцер „Блюхер“ е разработен от проектния департамент на главното управление на немския военноморски флот през периода 1904 – 1905 години.


Заради по-слабото от строения едновременно с „Блюхер“ английски линеен крайцер „Инвинсибъл“ въоръжение, корабът е класифициран като „тежък“ или „голям“ крайцер (на немски: Großen Kreuzer) и е своеобразен преходен тип от броненосните крайцери към линейните крайцери, който няма аналог в света.


Конструкцията на „Блюхер“ е оценена като достижение на немското корабостроене. В сравнение с предшественика му „Шарнхорст“ корабът бил голяма крачка напред в развитието на корабостроенето, независимо че изглеждал външно по-зле от него имал по-съвършена система на брониране, по-добре разположени артилерия и машинно отделение.



История на строежа |


Корабът се строи по корабостроителната програма от 1906 година в държавната корабостроителница в Кил под индекс „Е“ (строителен номер – 33). Корабът е заложен на 21 февруари 1907 година, а към 1 октомври 1909 е готов за изпитания и предварително влиза в състава на флота. След края на изпитанията крайцера на 27 април 1910 г. влиза в състава на флота. Стойността на кораба е 28 532 000 златни марки.



Конструкция |



Конструкция на корпуса и надстройките |


Корпусът е разделен с водонепроницаеми прегради на 13 основни отсека. Двойното дъно било по 65% от дължината на „Блюхер“. Корпусът е изпълнен по смесената система на сглобяване.


Отказали се от таран, но форщевена останал издаден. Средната надстройка на крайцера е премахната. Огромните мачти с марсове са премахнати, на тяхно място са установени кухи, тръбни. Количеството на комините е намалено до два.


Корабът имал един рул, добри мореходни качества, но имал склонност към килово и силно бордово люлеене. „Блюхер“ имал плавен ход, добра маневреност, нормална циркулация, но е с тежко люлеене: след курс над 55° настъпвала загуба на управляемост и крен до 10°. Метацентричната височина на корпуса на кораба била 1,63 м. Устойчивостта достигала максимална стойност при 37° крен и била нулева при 79°.



Конструктивна защита |



Брониране |


Бронирането на жизнено важните части на корпуса е от круповска броня. Дебелината на главния броневи пояс стигала до 180 мм. Той изтънявал по ватерлинията до 80 мм в носовата и кърмовата части; установен е върху тикова подложка с дебелина 30 мм. Бронирането на цитаделата над главния броневи пояс в средната част на корпуса стига до 160 мм, при казематите на 140 мм, напречните прегради в краищата на цитаделата са с 80 мм броня, палубата от 50 до 70 мм. Дебелината на бронята на кулите била 180 мм, на покривите им 80 мм. Стените на предната бойна рубка – 250 мм, покрива ѝ – 80 мм, задната – 140 и 30 мм съответно.



Противоторпедна защита |


На „Блюхер“ за първи път е установена противоторпедна защита във вид на надлъжен, по цялата дължина на цитаделата, противоторпеден отсек с брониране от 35 мм. Също така по проект крайцера има възможност за поставяне на противоторпедни мрежи, по-късно свалени.



Въоръжение |


Главният калибър са шест двуоръдейни кули 210 мм: 2 кули на носа и кърмата по диаметралната плоскост и две кули в средата на кораба побордно. При подобно разположение на кулите в линеен бой могат да се използват само четири от шестте кули. В различните сектори на обстрел действали различно число оръдия от главния калибър: сектор 0 – 30° – 6 оръдия; 30 – 150° – 8 оръдия; 150 – 180° – 6 оръдия.


Артилерията на средния калибър е от осем скорострелни оръдия 150 мм/45, нов модел. Към спомагателната артилерия се отнасят шестнадесет скорострелни 88 мм/45 оръдия, с боекомплект 200 изстрела на оръдие.


Торпедното въоръжение е от четири подводни торпедни апарати 450 мм: един на носа, два бордови и един на кърмата, с общ боекомплект от 11 торпеда.



Силова установка |


Била от пет главни котелни отделения, разположени в един ешелон (всичко 18 котли тип „Шулце-Торникрофт“), с двустранно подгряване и площ на нагрев от 7638 m2, даващи налягане на парата от 16 кгс/sm².


Мощността на парната машинна установка сравнено с „Шарнхорст“ е увеличена с 30%. Това на свой ред увеличава скоростта на крайцера с 1,5 възела. В трите машинни отделения са установени по една вертикална четирицилиндрова парна бутална машина с тройно разширение, задвижващи три вала с четирилопастни винтове. Средният винт имал диаметър 5,3 м, а двата крайни – 5,6 м.


Номиналната проектна мощност била 32 000 к.с. или 1,83 к.с./тон пълна водоизместимост, което при честота на въртене на гребните валове от 122 мин -1 позволява на кораба да развива скорост от 24,5 възела. При изпитанията на Нейкругската мерна миля парните машини развили форсирана мощност от 38 323 к.с., позволяващи при 123 мин -1 да развива скорост от 24,5 възела.


Далечината на плаване на „Блюхер“ достигала 6 600 морски мили при скорост 12 възела или 3 520 морски мили при скорост 18 възела. Нормалния запас въглища бил 900 тона, пълния – 2 510 т. Електроенергията на кораба се осигурява от шест турбогенератори с обща мощност 1 000 кВт⋅ч и напрежение 225 волта.



Екипаж |


Екипажът на кораба бил от 853 души (вкл. 41 офицера): в сражението при Догер банк (1915) – 1028. Като флагмански кораб, крайцера имал екипаж увеличен с 76 души (вкл. 41 офицера) екипаж.



Гибел |




Последните минути на „Блюхер“, фотографията е направена на 24 януари 1915 г., в 12:07 UTC от британския крайцер „Аретуза“ на английски: Arethusa


На 24 януари 1915 г. „Блюхер“ потъва в сражението при Догер банк (1915). 23 от 29 офицери и 724 от 999 матроса и старшини на кораба загиват с него. От екипажа на „Блюхер“ 281 души са спасени от екипажите на английските есминци. Двадесет един от екипажа, включително и командира, умират в плен от рани или болест. Общите загуби на екипажа са 768 души.



Оценка на проекта |

























































































































„Цукуба“
Naval Ensign of Japan.svg

„Минотавър“[1]
Naval Ensign of the United Kingdom.svg

„Шарнхорст“[2]
War Ensign of Germany (1903-1918).svg

„Рюрик II“[3]
Военноморски флот на Русия Русия

„Тенеси“[4]
Съединени американски щати САЩ
„Блюхер“[5]
War Ensign of Germany (1903-1918).svg

„Инвинсибъл“
Naval Ensign of the United Kingdom.svg

„Пиза“[6]
Италия Италия
Заложен19051905190519051903190719051905
Встъпил в строй19071908190719081906190919081909
Размери, m (Д×Ш×Газене)137,1×23×8158,2×22,7×7,91144,6×21,6×8,17161,2×22,86×7,92153,8×22,2×7,62161,8×24,5×8,56172,8×24×8,13140,5×21,0×7,1

Водоизместимост нормална
13 750 t14 595 ts11 616 t15 170 t14 500 ts15 842 t18 200 ts9 832 t
Пълна15 400 t16 085 ts12 985 t18 500 t15 715 ts17 500 t20 730 ts10 600 t
Силова установка
Мощност (номинална), к.с. (скорост, възела)20 500 (20,5)27 000 (23)26 000 (22,5)19 700 (21)27 500 (22)32 000 (24,5)41 000 (25)20 000 (23)
Максимална, к.с. (скорост, възела)20 736 (20,5)28 783 (23,6)20 580 (21,43)38 323 (25,4)46 500 (26,64)20 808 (23,47)

Далечина на плаване, морски мили (при, възела)
2920 (20,5)
8150 (10)
4800 (14)
5120 (12)
6500 (10)3520 (18)
6600 (12)
2300 (23)2500 (12)

Брониране
Борд178152150152127180152200
Палуба76386038 + 2576[7]7065130[8]
Кули178203170203229180178180
Въоръжение4×305 mm
12×152 mm
4×234 mm
10×190 mm
8×210 mm
6×150 mm
4×254 mm
8×203 mm
4×254 mm
16×152 mm
12×210 mm
8×150 mm
8×305 mm4×254 mm
8×190 mm


Източници |



  1. Феттер. Линейные крейсера типа „Invincible“. – С. 5


  2. Gröner. Band 1. – P. 78 – 80


  3. Феттер. Линейные крейсера типа „Invincible“. – С.6


  4. Феттер. Линейные крейсера типа „Invincible“. – С. 7.


  5. Gröner. Band 1. – P.82


  6. Conway_ATWFS_1906-1921|261|2


  7. на скосовете 102 мм


  8. по други данни 50 мм



Литература |



  • Мужеников, В. Б. Линейные крейсера Германии. Серия: „Боевые корабли мира“. – СПб: Корабли и сражения, 1998.

  • Gröner. Band 1. – P. 78 – 80

  • Conway ATWFS 1906 – 1921


Външни препратки |



  • BLÜCHER armoured cruiser (1910) ((en))


  • Blucher Class Armoured Cruiser ((en))


  • MaritimeQuest SMS Blücher Photo Gallery ((en))




  • Логотип Общомедия В Общомедия има медийни файлове относно Блюхер (броненосен крайцер)




Криейтив Комънс - Признание - Споделяне на споделеното Лиценз за свободна документация на ГНУ
Тази страница частично или изцяло представлява превод на страницата „SMS Blücher (1908)“ в Уикипедия на руски. Оригиналният текст, както и този превод, са защитени от Лиценза „Криейтив Комънс - Признание - Споделяне на споделеното“, а за съдържание, създадено преди юни 2009 година — от Лиценза за свободна документация на ГНУ. Прегледайте историята на редакциите на оригиналната страница, както и на преводната страница. Вижте източниците на оригиналната статия, състоянието ѝ при превода, и списъка на съавторите.  



Взето от „https://bg.wikipedia.org/w/index.php?title=Блюхер_(броненосен_крайцер)&oldid=9205883“.










Навигация



























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.216","walltime":"0.309","ppvisitednodes":"value":1623,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":39093,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":3991,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":9,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":4,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":2200,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":2,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 215.472 1 -total"," 30.15% 64.964 1 Шаблон:Плавателен_съд"," 29.41% 63.376 1 Шаблон:Флагче"," 26.25% 56.567 1 Шаблон:Infobox"," 24.85% 53.552 1 Шаблон:Флагче/core_wikidata"," 11.23% 24.187 1 Шаблон:Броненосни_крайцери_на_Германски_императорски_военноморски_флот"," 9.59% 20.665 1 Шаблон:Навигационен_шаблон"," 6.82% 14.692 2 Шаблон:Флагификация"," 5.52% 11.900 3 Шаблон:Lang"," 3.61% 7.774 1 Шаблон:Флагификация/САЩ"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.054","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":1537638,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1325","timestamp":"20190410065759","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":136,"wgHostname":"mw1246"););

Popular posts from this blog

How to create a command for the “strange m” symbol in latex? Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern)How do you make your own symbol when Detexify fails?Writing bold small caps with mathpazo packageplus-minus symbol with parenthesis around the minus signGreek character in Beamer document titleHow to create dashed right arrow over symbol?Currency symbol: Turkish LiraDouble prec as a single symbol?Plus Sign Too Big; How to Call adfbullet?Is there a TeX macro for three-legged pi?How do I get my integral-like symbol to align like the integral?How to selectively substitute a letter with another symbol representing the same letterHow do I generate a less than symbol and vertical bar that are the same height?

Българска екзархия Съдържание История | Български екзарси | Вижте също | Външни препратки | Литература | Бележки | НавигацияУстав за управлението на българската екзархия. Цариград, 1870Слово на Ловешкия митрополит Иларион при откриването на Българския народен събор в Цариград на 23. II. 1870 г.Българската правда и гръцката кривда. От С. М. (= Софийски Мелетий). Цариград, 1872Предстоятели на Българската екзархияПодмененият ВеликденИнформационна агенция „Фокус“Димитър Ризов. Българите в техните исторически, етнографически и политически граници (Атлас съдържащ 40 карти). Berlin, Königliche Hoflithographie, Hof-Buch- und -Steindruckerei Wilhelm Greve, 1917Report of the International Commission to Inquire into the Causes and Conduct of the Balkan Wars

Чепеларе Съдържание География | История | Население | Спортни и природни забележителности | Културни и исторически обекти | Религии | Обществени институции | Известни личности | Редовни събития | Галерия | Източници | Литература | Външни препратки | Навигация41°43′23.99″ с. ш. 24°41′09.99″ и. д. / 41.723333° с. ш. 24.686111° и. д.*ЧепелареЧепеларски Linux fest 2002Начало на Зимен сезон 2005/06Национални хайдушки празници „Капитан Петко Войвода“Град ЧепелареЧепеларе – народният ски курортbgrod.orgwww.terranatura.hit.bgСправка за населението на гр. Исперих, общ. Исперих, обл. РазградМузей на родопския карстМузей на спорта и скитеЧепеларебългарскибългарскианглийскитукИстория на градаСки писти в ЧепелареВремето в ЧепелареРадио и телевизия в ЧепелареЧепеларе мами с родопски чар и добри пистиЕвтин туризъм и снежни атракции в ЧепелареМестоположениеИнформация и снимки от музея на родопския карст3D панорами от ЧепелареЧепелареррр